Yufid Kids Cartoon Media Effectiveness in Learning Arabic For Early Children

Chusniah Risnawati, Imam Asrori, M. Abdul Hamid

Abstract


Education is one of the most important aspects in the formation of the development of human life. In practice there are many learning methods that can be used in conveying messages to a student, and one of the methods used in the process of educational development in early childhood is to using the animation media method, where in the learning process students also involve various additional media elements in it, animation learning media is a means of conveying information from the sender of the message to the recipient of the message, in the hope that the learning communication process can run effectively and the message is want to be conveyed can be accepted completely by children so that in the end it will improve children's language skills by involving elements of images and sounds. Where in this learning takes place and can attract the attention of students both in learning activeness, asking questions, and interacting. This can be seen from the positive attitudes of students seen during the learning process. This study uses a qualitative method approach by examining several literature studies related to the research objectives, namely to find out how to apply learning methods using cartoon animation media in improving Arabic for early childhood.


Keywords


cartoon media; Arabic language learning; early childhood

Full Text:

PDF

References


Afiyuddin, M. I. (2017). Pembuatan Animasi 2D sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab pada Materi Bagian Luar Tubuh Manusia dengan Metode SAV (Doctoral dissertation, Sekolah Tinggi Elektronika dan Komputer Semarang).

Astuti, D. (2016). Efektivitas Media Animasi terhadap Peningkatan Hasil Belajar Membuat Busana Wanita Siswa Smk Ibu Kartini Semarang (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Semarang).

Fadlillah, M. (2016). Edutainment Pendidikan Anak Usia Dini: Menciptakan Pembelajaran Menarik, Kreatif dan Menyenangkan. Prenada Media.

Fithri, D. L., & Setiawan, D. A. (2017). Analisa Dan Perancangan Game Edukasi Sebagai Motivasi Belajar Untuk Anak Usia Dini. Simetris: Jurnal Teknik Mesin, Elektro dan Ilmu Komputer, 8(1), 225-230.

Fitriani, D., Fajriah, H., & Rahmita, W. (2019). Media Belajar Big Book dalam Mengembangkan Kemampuan Berbahasa Reseptif Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 237-246.

Helmanto, F. (2020). Flashcard: Belajar Mufrodat Bahasa Arab Semakin Menantang. Tatsqifiy: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1(2), 141-151.

Helwanti, J. (2019). Penerapan Media Animasi dalam Meningkatkan Bahasa Anak pada Usia 5-6 Tahun di Taman Kanak-Kanak Bela Bangsa Mandiri Tanjung Senang Bandar Lampung (Doctoral Dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Irsa, D., Saputra, R. W., & Primaini, S. (2016). Perancangan aplikasi game edukasi pembelajaran anak usia dini menggunakan linear congruent method (LCM) berbasis android. Jurnal Informatika Global, 6(1).

Jailani, M. S. (2014). Teori Pendidikan Keluarga dan Tanggung Jawab Orang Tua dalam Pendidikan Anak Usia Dini. Nadwa, 8(2), 245-260.

Lain, J. (2013). Penelitian pendidikan. Jurnal Lain, 13(1).

Setyosari, H. P. (2016). Metode penelitian pendidikan & pengembangan. Prenada Media.

Panggayudi, D. S. (2017). Media game edukasi berbasis budaya untuk pembelajaran pengenalan bilangan pada anak usia dini. MUST: Journal of Mathematics Education, Science and Technology, 2(2), 255-266.

Pransiska, R. (2013). Pemanfaatan IT Sebagai Media dalam Mengenalkan Bahasa Ingris pada Pendidikan Anak Usia Dini. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 13(2), 107-112.

Putra, D. W., Nugroho, A. P., & Puspitarini, E. W. (2016). Game Edukasi berbasis android sebagai media pembelajaran untuk anak usia dini. JIMP-Jurnal Informatika Merdeka Pasuruan, 1(1).

Putri, D. A. P. (2019). Rancang Bangun Media Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Anak Usia Dini Berbasis Android. Technologia: Jurnal Ilmiah, 10(3), 156-164.

Rahayu, S. L., & Fujiati, F. (2018). Penerapan Game Design Document dalam Perancangan Game Edukasi yang Interaktif untuk Menarik Minat Siswa dalam Belajar Bahasa Inggris. Jurnal Teknologi Informasi dan Ilmu Komputer, 5(3), 341-346.

Rahman, R. A., & Tresnawati, D. (2016). Pengembangan game edukasi pengenalan nama hewan dan habitatnya dalam 3 bahasa sebagai media pembelajaran berbasis multimedia. Jurnal Algoritma, 13(1), 184-190.

Resien, Sitompul, H., and Situmorang, H. (2020). The Effect of Blended Learning Strategy and Creative Thinking of Students on the Results of Learning Information and Communication Technology by Controlling Prior Knowledge. Budapest International Research and Critics in Linguistics and Education (BirLE) Journal Vol 3 (2): 879-893.

Romi, Y. F. S., Rahmawati, N., & Amrullah, N. A. (2020). Mabar: Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Adobe Flash Professional Cs 6 Untuk Keterampilan Menyimak Bahasa Arab Kelas VIII MTS. Lisan Al-Arab: Journal of Arabic Language And Arabic Teaching, 9(1), 80-85.

Salamun, S. N. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Video Animasi Bahasa Arab di MTs. N 1 Maluku Tenggara (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Malang).

Setyorini, I. (2015). Animasi Interaktif Kosakata Dalam Dua Bahasa (Arab-Inggris) Pada RA Kuwait Pusdiklat Dewan Da’wah Bekasi. Bina Insani ICT Journal, 2(2), 85-100.

Siregar, H. (2017). Penggunaan Media Animasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Sosial Emosional Pada Anak Usia Dini 5-6 Tahun Di RA Al-Muttaqin 2017/2018 (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan).

Sitorus, H. (2019). The Effect of Learning Strategy and Thinking Ability on The Students’ Learning Outcomes in Economics Subject of XI Social Students in Senior High School State 1 in Pematang Siantar. Budapest International Research and Critics in Linguistics and Education (BirLE) Journal. p. 451-460.

Sudarsana, I. K. (2018). Membentuk Karakter Anak Sebagai Generasi Penerus Bangsa Melalui Pendidikan Anak Usia Dini. Purwadita: Jurnal Agama dan Budaya, 1(1).

Sukiyasa, K., & Sukoco, S. (2013). Pengaruh media animasi terhadap hasil belajar dan motivasi belajar siswa materi sistem kelistrikan otomotif. Jurnal Pendidikan Vokasi, 3(1).

Tresnawati, D., & Rizqi, R. F. (2017). Rancang Bangun Aplikasi Pengenalan Dasar Bahasa Arab Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Android. Jurnal Algoritma, 14(2), 314-322.

Trina, Z., Kamaruddin, T., & Purnomowati, D. R. (2017). Penerapan Media Animasi Audio Visual Menggunakan Software Powtoon Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS SMP Negeri 16 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Geografi, 2(2).

Uzer, Y. V. (2019). Strategi belajar bahasa inggris yang menyenangkan untuk pendidikan anak usia dini. PERNIK Jurnal PAUD, 2(1).

Vega Vitianingsih, A. (2016). Game edukasi sebagai media pembelajaran pendidikan anak usia dini. Inform, 1(1), 25-32.

Wijaksono, A. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Arab Berbasis Aplikasi Android. At-Turost: Journal of Islamic Studies, 7(2), 165-185.

Yus, A. (2011). Model pendidikan anak usia dini. Kencana.

Zaini, H., & Dewi, K. (2017). Pentingnya media pembelajaran untuk anak usia dini. Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 81-96.




DOI: https://doi.org/10.33258/birle.v4i2.1840

DOI (PDF): https://doi.org/10.33258/birle.v4i2.1840.g2258

Article Metrics

Abstract view : 161 times
PDF - 122 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License