The Feasibility of Interactive Multimedia Validation Data Results on Folk Poetry Texts Learning in MTS Nurul Amaliyah Tanjung Morawa

Nurul Silfi Dhawira, Syahnan Daulay, Khairil Ansari

Abstract


This study is aimed to know the feasibility of interactive multimedia validation data results on folk poetry texts learning. The development of interactive multimedia is focused on folk poetry text material. The students are expected to learn independently through interactive multimedia that has been adjusted by the developer. The research and development population is VII grade students of MTS Nurul Amaliyah Tanjung Morawa. The research was using the 4D method, which involves four stages of research: define, design, development, and disseminate. The product of this research results in the form of interactive multimedia development of folk poetry texts is Adobe Flash CS5 media. The results shows that the feasibility of the media and material scored an average of 88.8 % with the criteria of "good" and 86.4% with the criteria of "good" in the development of interactive multimedia on folk poetry text learning.

Keywords


feasibility; interactive multimedia; folk poetry text

Full Text:

PDF

References


Ahmad, M. (2014). Cara Aktif Membuat CD Interaktif. Jakarta: Elex Media Komputindo

Aji, T.,A. (2010). Analisis dan perancangan sistem informasi produk berbasismultimedia dinamis. Jurnal Dasi Vol. 11 No. 1

Amrulloh, R, et al. (2013). Kelayakan Teoritis Media Pembelajaran Multimedia Interaktif Materi Mutasi untuk SMA. Jurnal Berkala Ilmiah Pendikan Bilogi. Vol.2 No 2

Anas, S. (2008). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Ariani, N., and Haryanto, D. (2010). Pembelajaran Multimedia di Sekolah. Jakarta: Prestasi Pustaka. Arsyad,

Azhar. (2014). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Press

Arda, et al. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Komputer untuk siswa SMP kelas. VIII. Vol.3. No.1

Arikunto, S. (2013). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara

Astriana. (2018). Development of Folk Poetry Learning Media Based on Macromedia Flash in to Students Class VII SMP Negeri 18 Medan Academic Year 2017/2018. Thesis: Education Language and Sastra Indonesia. Master Student at State University of Medan.

Badan Standar Nasional Pendidikan (BSNP). (2006). Panduan Penyusunan Kurikulum

Borg, W. R. & Gall, M. D. (1983). Educational research: an introduction (4^th ed). New York: Longman.

Cahyanto, Z.,D. (2008). Pengembangan Media Pembelajaran Menulis Puisi Untuk Siswa Kelas VIII Berbasis Multimedia Interaktif. Jurnal Online.

Dalman. (2014). Keterampilan menulis. Jakarta : raja Grafindo Persada

Damayanti, D. (2013). Buku Pintar Sastra Indonesia. Yogyakarta: Araska.

Danandjaja, J. (2007). Foklor Indonesia: Ilmu gossip, dongeng, dan lain-lain. Jakarta: Pustaka Utama Grafiti.

Darmawan, D. (2014). Inovasi pendidikan: pendekatan praktik teknologi multimedia dan pembelajaran online. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Daryanto. (2005). Belajar Computer Animasi Macromedia flash. Bandung : Yrama Widya

Daryanto. (2013). Media Pembelajaran: Peranannya Sangat Penting Dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran.Yogyakarta: Gava Media

Dedy, I. (2012). “Cara Cepat Belajar Adobe Flash”. Dokumen Ilmu Komputer.Com komunitas eLearning.

Dedy, I. (2012). “Cara Cepat Belajar Adobe Flash”. Dokumen Ilmu Komputer.Com komunitas eLearning

Drabenstott, K.M. (2003). Interactive multimedia for library-user education. Portal Libraries and the Academy. Baltimore Vol. 3, Iss. 4.

Effendy, T. (2004). Pemakaian Ungkapan dalam Upacara Perkawinan orang Melayu, Balai Kajian dan Pengembangan Budaya Melayu bekerja sama dengan Adi Cita. Yogyakarta

Haris, W. (2015). Bentuk dan makna tuturan kabhanti manari pada masyarakat muna. Jurnal humanika no. 15, vol. 3

Henra, K. (2015). Bentuk Dan Makna Nyanyian Rakyat Muna Berdasarkan Status Sosial. Skripsi

Kemendikbud. (2017). Bahasa Indonesia.Jakarta

Kosasih, E. (2016). Jenis-Jenis Teks. Bandung: Yrama Widya.

Munadi, Y. (2013). Media Pembelajaran: Sebuah Pendekatan Baru. Jakarta Referensi

Munir. (2012). Multimedia Konsep & Aplikasi dalam Pendidikan. Bandung: Alfabeta

Musfiqon, HM. (2012). Pengembangan Media dan Sumber Pembelajaran. Jakarta: Prestasi Pustaka

Nirma, Y. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Gambar Terhadap Kemampuan Menulis Puisi Rakyat Siswa Kelas VII SMP Negeri 6 Kota Jambi Tahun Ajaran 2017/2018. aksara: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Vol. 2 No. 2 September.

Damayanti, D. (2013). Buku Pintar Sastra Indonesia. Yogyakarta: Araska.

Pradopo, R., D. (2002). Pengkajian Puisi. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Qhurniawan, D.,A. (2016). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interakti Menulis Teks Eksplanasi Berdasarkan Pendekatan Proses Untuk Siswa Smp Kelas VII. Skripsi

Rahmawati, D. (2010). “Pokok-Pokok Ajaran Islam Dalam Novel Ketika Cinta Bertasbih Karya Habibburahman El Shirazy: Tinjauan Sosiologi Sastra”. Skripsi. Surakarta: Fakultas Ilmu Pendidikan. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Ratnasari, A. (2016). Pengembangan media pembelajaran interaktif keselamatan dan kesehatan kerja (k3) pada program studi ketenagalistikan di sekolah menengah kejuruan. Program studi pendidikan teknik mekatronika : E-Journal Universitas Negeri Yogyakarta http://journal.student.uny.ac.id/ojs

Rita and Julaga Situmorang. (2014). Pengembangan Pembelajaran Multimedia Interaktif Berbasis Internet Pelajaran Bahasa Inggris. PPS Universitas Negeri Medan. Jurnal teknologi informasi & Komunikasi dalam pendidikan. Vol 4. No.

Reni, Y. (2017). Pengembangan Multimedia Adobe Flash Cs5 Berbasis Stad Sebagai Media Pembelajaran Ipa Pada Pokok Bahasan Sistem Gerak Pada Manusia Untuk SMP/MTs. Skripsi

Rusman. (2013). Belajar dan Pembelajaran Berbasis Komputer: Mengembangkan Profesionalisme Guru Abad 21. Bandung: Alfabeta

Hackbarth, S. (1996). The Educational Technology Handbook. Englewood Cliffs. New Jersey: Educational Technology Publications Inc.

Samsuyurnita. (2012). Keterampilan Menulis. Medan. Umsu

Sanjaya, Wina. 2010. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Prenada Media Group.

Sanaky, AH. (2013). Media Pembelajaran Interaktif-inovatif. Yogyakarta: Kaukuba Dipantara

Soebachman, A. (2014). 4 Hari Mahir Menulis Artikel, Cerpen, Novel, Skripsi. Yogyakarta: Syura Media Utama.

Sucipto. (2010). Penulisan Naskah Pembelajaran Multimedia Interaktif Berbantuan Komputer

(Multimedia). Makalah. Yogyakarta: Balai Teknologi Komunikasi Pendidikan (BTKP)

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kualitatif Kuantitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta

Suryanto, A., and Haryanto, A. (2007). Panduan Belajar Bahasa dan Sastra Indonesia untuk SMA dan MA Kelas X. Tangerang: ESIS. Sukiman. 2017. Pengembangan Modul Puisi Rakyat Sumbawa Sebagai Bahan Pembelajaran Sastra Di SMP. Jurnal

Susilana, R., and Riyani, A. (2007). Media Pembelajaran. Bandung: CV Wacana Prima.

Susilo, O., S. (2017). Pengembangan multimedia interaktif ipa kelas v sd pokok

bahasan organ tubuh manusia dan hewan. Jurnal Edcomtech Volume 2, Nomor 2

Swajati, G. W. (2005). Membuat CD Multimedia Interaktif untuk Bahan Ajar

ELearning. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.

Syaodih, N. (2015). Pengembanagan Bahan Ajar Bahasa dan Sastra Indonesia. Medan: IKAPI

Tomlinson, B. (2011). Materials Development in Language Teaching. Cambridge. University Press

Vaughan, T. (2006). Multimedia: making it work. (Translated by Theresia Arie Prabawati & Agnes Heni Triyuliana). Yogyakarya: Andi.

Yunita, R. (2017). Pengembangan Multimedia Adobe Flash Cs5 Berbasis Stad Sebagai Media Pembelajaran IPA Pada Pokok Bahasan Sistem Gerak Pada Manusia Untuk Smp/Mts. Skripsi




DOI: https://doi.org/10.33258/birle.v2i4.514

Article Metrics

Abstract view : 158 times
PDF - 189 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License